Prawo o Ruchu Drogowym po "rowerowej" nowelizacji
Najważniejsze nowości (Dz.U. 2011, nr 92 poz. 530) dotyczące rowerzystów:
Wymagane przepisami obowiązkowe oświetlenie pozycyjne może być zdemontowane w czasie, gdy nie ma obowiązku jego używania. Zatem w ciągu dnia, w warunkach dobrej przejrzystości powietrza na rowerze nie trzeba mieć zamontowanego oświetlenia i za jego brak nie grozi mandat. UWAGA: ten przepis nie dotyczy tylnego (czerwonego) oświetlenia odblaskowego, które musi być zamontowane na stałe. W tunelu a także np. we mgle rowerzysta ma obowiązek mieć oświetlenie pozycyjne zamontowane na rowerze i go używać niezależnie od pory dnia. Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku. [dalej >>]
-
Rozporządzenie dopuszcza migające oświetlenie przednie. Dotychczas migać mogło jedynie oświetlenie tylne. W ten sposób rowerzysta korzystający z większości popularnych diodowych lampek bateryjnych lub akumulatorowych będzie mógł wybrać tryb działania - światło ciągłe lub migające. Migające oświetlenie przednie jest znacznie lepiej widoczne na tle silniejszych reflektorów przednich samochodów, co ma znaczenie zwłaszcza na skrzyżowaniach, jeśli rowerzysta porusza się drogą z pierwszeństwem. Ponadto tryb migający znacznie wydłuża czas pracy na bateriach czy akumulatorach. Przepis nie nakłada obowiązku korzystania z migającego światła i to rowerzysta decyduje o wyborze trybu świecenia. Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku.
-
Oświetlenie przednie i tylne może znajdować się nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż 150 cm nad jezdnią. Dotychczasowy przepis, ograniczający wysokość montażu oświetlenia do przedziału 35 - 90 cm nie uwzględniał rozwoju rynku - większość oświetlenia montowanego na kierownicy roweru znajduje się wyżej niż 90 cm nad jezdnią. Był też niezgodny z przepisami prawa budowlanego, nakazującymi uwzględnianie tzw. trójkątów widoczności na skrzyżowaniu dla wysokości 1 m nad jezdnią i wyżej, co powodowało że w wielu przypadkach oświetlony zgodnie z przepisami rowerzysta był na skrzyżowaniu niewidoczny dla innych kierujących. Rowerzysta może zdecydować, na jakiej wysokości chce umieścić oświetlenie. UWAGA: przepisy rozporządzenia odnoszą się do wyposażenia pojazdów, a nie oświetlenia umieszczonego na rowerzyście (np. tzw. czołówek czy lampek przyczepionych do ubrania) które nie jest wystarczające. Przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.
-
Dopuszcza się stosowanie dowolnej liczby świateł pozycyjnych w rowerze i w wózku rowerowym (co najmniej jedno białe lub żółte selektywne widoczne z przodu i co najmniej jedno czerwone widoczne z tyłu). Dzięki temu rowerzysta może stosować np. podstawowe oświetlenie ciągłe i dodatkowo oświetlenie migające. Podobnie jest w przypadku świateł odblaskowych z przodu i tyłu. Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku, a w przypadku wózka rowerowego - 1 stycznia 2013 roku.
-
Dopuszcza się umieszczanie odblasków w kołach roweru, w tym - odblasków w kształcie ciągłego pierścienia umieszczonych w bocznych płaszczyznach kół roweru (chodzi m.in. o coraz popularniejsze opony z odblaskowym paskiem umieszczonym z boków na całym obwodzie). Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku.
-
Rower i wózek rowerowy, którego konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu przez wyciągnięcie przez kierującego w bok ręki musi być wyposażony w kierunkowskazy spełniające wymagania techniczne kierunkowskazów dla motorowerów (chodzi np. o całkowicie zabudowane rowery poziome i wózki rowerowe z całkowicie zasłaniającą kierującego "budą"). Przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.
- Oświetlenie ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy przyczepy może być zdemontowane w czasie gdy jego używanie nie jest wymagane przepisami, analogicznie jak w przypadku roweru i wózka rowerowego. Nowelizacja nie dopuszcza wprost, aby oświetlenie pozycyjne przyczepy ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy było migające - jak oświetlenie pozycyjne roweru lub wózka rowerowego. Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku.
- Zaloguj się by komentować
- 11523 odsłony
www.lktk.pl